Clipcrew

Hilversumse scholieren maken eigen videoclip
Verander je klas in een studio!

Voorafgaand aan het eigenlijke festival organiseerde I Love Hillywood in samenwerking met Clipcrew twee projecten op Hilversumse basisscholen. Tijdens deze workshops maakten leerlingen van de Van Hasselt school en de Jan van Rijckenborgschool onder leiding van beroepskunstenaars in de klas hun eigen videoclip. Het thema van de workshop op de laatstgenoemde school was ‘Het geheime boek van de onder-weg’, wat zowel verwijst naar het thema ‘geheimen’ van de Kinderboekenweek dit jaar, als naar het thema ‘onderweg’ dat centraal staat tijdens het I Love Hillywood festival.
Clipcrew is een vorm van cultuureducatie op de basisschool. Misschien voor leerlingen wel de leukste, omdat de videoclip een kunstvorm is die heel dicht bij de belevingswereld van kinderen staat. Tijdens de workshop maakt een professionele kunstenaar een videoclip in de klas, waarbij de leerlingen zelf de ‘clipcrew’ vormen. Iedere kunstenaar van Clipcrew heeft hierbij een eigen aanpak. Zo kunnen de kinderen bijvoorbeeld dansen, schilderen en fotograferen. Alles wordt vastgelegd en uiteindelijk gemonteerd tot een flitsende videoclip met de leerlingen als hoofdrolspelers. Alle Clipcrew-kunstenaars zijn ‘BIK’-ers: beroepskunstenaars in de klas. Zij hebben een aanvullende opleiding gevolgd op het gebied van onderwijs en projectmatig werken en daarnaast een speciale Clipcrew-training.

clipc_1.JPG

Tele-Tover-Trip-Clip
Het project op de Jan van Rijckenborghschool stond onder leiding van actrice, theatermaker, dramadocent en regisseur Yvonne Kufhus. Over haar project zegt zij:‘In mijn project Tele-Tover-Trip-Clip maken de kinderen een magische reis door hun fantasie. Ze kunnen vliegen door de zee, zwemmen in de lucht of wandelen over het plafond. Het kan niet gek genoeg zijn, want de kinderen mogen alles zelf bedenken. Ook het decor, de kostuums en de pruiken. En omdat ze zelf een rol spelen, ervaren ze hoe het is om jezelf te zien als iemand anders en dat een beeld niet altijd de werkelijkheid hoeft te zijn. Zo neem ik ze mee in een verhaal en laat ze opgaan in het zelf spelen en samen spelen, terwijl ze leren onbevooroordeeld naar elkaar te kijken terwijl zij zichzelf vol zelfvertrouwen laten bekijken.’Met haar aanpak wil Yvonne Kufhus kinderen stimuleren zichzelf en anderen te verrassen door hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Zij hoopt dat de kinderen na haar lessen nieuw inzicht krijgen in zichzelf, anderen en de wereld om hen heen.

clipc_2.JPG

Clip Clak
Fotografe Fleur Post combineerde in haar project Clip Clak op de Van Hasselt sschool film met fotografie, waardoor stilstaande en bewegende beelden elkaar afwisselen.
In het project spelen de kinderen met hun virtuele identiteit. Zij bedenken een zelfgemaakt ‘ik’, dat zij met behulp van foto’s en zelf getekende beelden tot leven brengen. Fleur Post: ‘De kinderen maken foto’s van elkaar en de omgeving. Deze worden afgewisseld met opnames van de kinderen terwijl zij voor het greenscreen hun toneelstukjes opvoeren. In de montage wordt alles door elkaar heen gezet waardoor er een snelle, moderne clip ontstaat.’
‘Als kunstenaar vind ik het belangrijk dat je kinderen stimuleert. Doordat je een ander contact met ze hebt dan hun eigen leerkracht, kan je ook andere dingen doen, ongebruikelijke situaties creëren waarin kinderen zichzelf op een andere manier kunnen manifesteren dan gewoonlijk. Ik zie mijzelf als een stimulator van zelfexpressie, die het enthousiasme bij kinderen wil opwekken voor het uiten van zichzelf in een kunstvorm.’De kunstenaars van Clipcrew organiseren deze en soortgelijke projecten op scholen door het hele land.
Zie voor meer informatie:www.clipcrew.nl

clipc_3.JPG